Багато громадян України розпочинають будівництво без дозвільних документів, оформляючи об’єкти вже по завершенню всіх робіт. І в цьому випадку вони можуть зіштовхнутися з достатньо довгою процедурою реєстрації будинків чи інших споруд. Якщо вам потрібно оформлення самобуду, необхідно розуміти, як проходить ця процедура та які документи потрібно зібрати для швидкого узаконювання об’єктів.
Що таке самобуд та чому його потрібно оформляти?
Будь-яка споруда, яка була побудована без дозвільних документів, є самобудом. Звичайно, ви можете довгі роки не оформлювати її. Але в такому випадку будинок чи інша споруда не матимуть належного документального оформлення. Тому їх не можна буде продати, передати в спадок чи подарувати. Якщо говорити про будинок, то ви не зможете отримати на нього номер чи, наприклад, оформити прописку. Крім того, вас можуть змусити знести споруду.
Таким чином, узаконювання самобуду є важливим та необхідним кроком. І хоча за правилами процедуру реєстрації краще робити ще на етапі планування будівництва, навіть готовий об’єкт можна оформити.

Як правильно оформити самобуд?
В Україні діє система штрафів для осіб, які не оформили належним чином споруду. Тому краще не затягувати з цим процесом. Щоб без проблем легалізувати самобуд, ви можете звернутися до експертного сервісу DOZVIL. Його фахівці візьмуть на себе всі питання, допоможуть отримати документи, проаналізувавши ситуацію та тип об’єкту.
Варто зазначити, що оформлення самобуду залежить від його виду та дати закінчення будівництва. Зокрема, виділяють наступне:
- будинки, що були зведені до 1992 року, можна відразу реєструвати з оформленням права власності;
- ті будинки, що були зведені з 1992 по 2015 роки та мають площу до 300 кв.м., можна узаконити за спрощеною процедурою;
- самобуди, що зведені після 2015 року, узаконюються за загальною процедурою;
- нежитлові будівлі оформляються за окремою процедурою.
Процедура реєстрації самобуду має декілька етапів.
- Спочатку експерти оглядають будівлю, оцінюють її. За результатами видається технічний паспорт на самовільну забудову.
- Далі потрібно зібрати документи, залежно від типу споруди, подати їх до Державних інспекцій. Ці папери розглядають протягом 10 робочих днів, після чого видають декларацію про готовність будинку до експлуатації чи ж повертають документи для їх доопрацювання.
- Якщо документи в порядку, їх подають державному реєстратору нерухомого майна. Він видає виписку, підтверджуючу право власності на об’єкт.
Нерідко оформлення самобуду роблять через суд. В такому випадку потрібно подати заяву та очікувати розгляд справи.
Звичайно, що процедура є нелегкою, адже потрібно чітко зібрати необхідні документи, не забувши про жоден пункт. Спеціалісти сервісу DOZVIL допоможуть вам швидко пройти кожен етап узаконювання будинку та отримати на нього право власності.